World of Warcraft
World of Warcraft
World of Warcraft (dále jen WoW) je velmi populární MMORPG počítačová hra, jež byla vyvinuta společností Blizzard Entertainment. Tato společnost naprogramovala také předchozí díly celé série Warcraft. WoW byl vydán k desátému výročí série Warcraft v roce 2004.
Hra
WoW , na rozdíl od všech svých předchůdců, není hra typu RTS, ale jde o žánr MMORPG. Ve hře se vaše postava pohybuje v rozlehlém virtuálním světě, setkává se, baví se a bojuje s jinými hráči, ale také s tzv. NPC postavami (non-player character – postava, která je ovládána umělou inteligencí počítače, nikoli hráčem). Některé z nich jsou určeny k zabíjení, jiné zadávají takzvané questy, což jsou jednotlivé úkoly povětšinou likvidačního charakteru „zabij 10 těch“, ale i typu „přines toto“, "doruč zprávu tam a tam", "doprovoď toho a toho" a další. Pomocí úkolů je hráč postupně prováděn po celém světě, protože úkoly jsou nabízeny vždy dle aktuálního levelu (úrovně) hráče a hráče postupně zavádějí do dalších míst v dosud neznámých oblastech a kontinentech.
Ve hře je spousta questů (úkolů), za něž se dostávají zkušenostní body (tzv. XP, zkratka z angl. Experience Points), které se dají získat také zabíjením nepřátelských NPC. Za určitý počet XP hráč získá level (postupuje na vyšší úroveň), maximální level je 60, pro hráče s datadiskem The Burning Crusade je maximem 70 level a od nového datadisku Wrath of the Lich King bude maximálním levelem 80. Odměnou za splnění úkolů je obvykle nejen zkušenost (XP), umožňující postup na další level (úroveň), ale často také peníze, hodnotné věci (zbraně, brnění apod.) nebo například získávání reputace u daného města nebo frakce. Reputace pak umožňuje další výhody - od nižších poplatků za služby a věci u NPC postav až po unikátní předměty. Reputace může být jak kladná (odstupňováno: Friendly, Honored, Revered, Exalted), tak neutrální (Neutral), u nepřátelských frakcí pak v různých stupních od Nepřátelský (Unfriendly) kdy není možné komunikovat s NPC postavami, až po Nenáviděný (Hated) kdy je hráč okamžitě napadán.
Hraní vyžaduje připojení k internetu a placení měsíčních poplatků, které v současnosti činí při platbě kartou 12,99 euro při měsíční periodě platby. Při předplacení na delší období (3 nebo 6 měsíců) jsou poskytovány výrazné slevy. Uživatelé nedisponující kartou, umožňující platby na internetu, si mohou zakoupit předplatné kupóny v obchodech s počítačovými hrami.
Rasy a povolání
Ve WoW je v současné době 10 hratelných ras. Jsou rozlišeny na dvě skupiny podle strany, za niž bojují, na Hordu (Horde) a Alianci (Alliance).
Rasy Hordy jsou: Taureni (Taurens), Orkové (Orcs), Nemrtví (Undead), Trollové (Trolls) a Krvaví Elfové (Blood Elves - jsou přístupní pouze majitelům datadisku The Burning Crusade)
Rasy Aliance jsou: Lidé (Humans), Trpaslíci (Dwarves), Gnómové (Gnomes), Noční Elfové (Night Elves) a Draenei (Draeneis - jsou přístupní pouze majitelům datadisku The Burning Crusade)
Každá rasa (kromě Trollů a Gnomů) má své hlavní město, jímž dominuje. Kromě rasy si každý hráč zvolí také povolání, jichž je celkem devět: Warrior (válečník), Paladin (bojovník s omezenými magickými schopnostmi), Shaman (šaman), Hunter (lovec), Druid, Rogue (podvodník, vrah), Priest (kněz), Warlock (čaroděj - černokněžník) a Mage (mág). Povolání je hlavním faktorem ovlivňujícím styl vašeho hraní a roli ve skupině více hráčů. Ne každá rasa si může zvolit každé povolání.
Samozřejmě různé kombinace mají své výhody, např. Tauren - Warrior ( díky své síle ), nebo Human - mage (díky vysoké inteligenci )
Datadisky
- World of Warcraft: Burning Crusade - Jaro 2007
( trailer naleznete zde: http://www.youtube.com/watch?v=WF_1Pk_4UZk )
Společnost Blizzard ve svém plánu do budoucna nezahrnula více datadisků.
Svět
Svět World of Warcraft je velice rozlehlý. Tvoří jej 4 kontinenty: "Kalimdor", ovládaný převážně Hordou, "Azeroth", který je napůl obsazený lidmi, gnomy a trpaslíky a napůl nemrtvými, Outland, přístupný přes Temný Portál a jen hráčům, kteří mají nainstalovaný datadisk. Poslední kontinent bude zveřejněn až po vydání nejnovějšího datadisku. Jmenuje se "Nothrend", více se dozvíte v traileru...
Hlavní města: Lidé: Stormwind, Trpaslíci a Gnomové: Ironforge, Orkové a Trollové: Orgrimmar, Taureni: Thunder Bluff, Nemrtví: Undercity, Noční Elfové: Darnassus, Draenei: Exodar a Krvaví Elfové: Silvermoon.
PvP a PvE
PvE (player vs environment) je typ boje, kdy soupeří hráč (hráči) s tzv. Moby (počítačem ovládaná "bytost", většinou agresivní a nepřátelská). K organizovanému PvE jsou určeny tzv. instance, neboli také dungeony. Jsou to uzavřené prostory, většinou jeskyně, starobylé chrámy, zbořená města, na jejichž konci (ale i jinde) se nachází boss, tedy NPC příšera, která k úspěšnému zdolání vyžaduje určitou taktiku a spolupráci hráčů.
PvP je boj dvou či více živých hráčů. K těmto účelům jsou určeny Battlegroundy (bojiště), Arény, některé exteriéry (pro tzv. outdoor PvP) a možnost duelu se spojeneckým hráčem. Zabíjením hráčů opačné frakce (hlavně v battlegroundech) získáváte honor a za souboje v Arénách body. Za honor i body si následně lze pořídit kvalitní výstroj. WoW obsahuje zatím 4 battlegroundy: Warsong Gulch (10 na 10), Arathi Basin (15 na 15), Alterac Valley (40 na 40) a Eye of the Storm (15 na 15) a 3 arény (hraje se v předpřipravených týmech buď 2 na 2, 3 na 3 nebo 5 na 5). Detailní popis tří battlegroundů najdete tady.
Možnosti PvP se liší také dle typu serveru. Některé typy serverů (např. "Normal") jsou určeny spíše pro hráče preferující PvE, jiné servery jsou označeny jako "PvP" a hráč může být mimo jiné například napaden na neutrálním území jiným hráčem. Pokud hráč během hraní zjistí, že PvP ho spíše obtěžuje (hlavně zákeřné napadání ze strany ostatních hráčů během boje s moby), může si vytvořit jinou postavu na "nePvP" serveru nebo požádat o placený přesun již existující postavy.